Ga naar inhoud

Nederlandse en Duitse ondernemers treffen elkaar in Berlijn: ‘Tijd is het geld van de toekomst’

Meer dan 100 deelnemers trok het ondernemersforum over 'urbanisering' van de Nederlands-Duitse Handelskamer woensdagmiddag in Berlijn. In het Haus der Wirtschaft werd gesproken over trends waar ondernemers in de nabije toekomst mee te maken krijgen. Mensen trekken nog meer naar de stad, waar ze vervolgens hoge en groene eisen aan stellen. De burger is de baas.

De stad was lang het symbool voor alles wat slecht was, begint de eerste spreker Patrick Mijnals van Bettervest (rechts op de foto) tegenover zijn publiek dat uit Nederlandse en Duitse ondernemers bestaat. “Het was er vies, grauw en mensen woonden dicht op elkaar. Nu we de stad beter hebben geregeld is het er veel prettiger wonen.” Toch is dat niet overal ter wereld zo, stelt Mijnals. “Hier in West-Europa is de urbanisering grotendeels afgerond, maar in werelddelen als Afrika en Azië niet.” Ter vergelijking, in Duitsland ligt de urbanisering rond de 75%, in Nederland is het bijna 85%.

Groene eisen

En dat heeft grote consequenties volgens Mijnals. “Nu hebben zo’n 2 miljard mensen een ‘moderne’ levensstijl, zoals wij. In 2050 zal dat 7 miljard zijn. De grote uitdaging zal zijn, hoe dat mogelijk gemaakt wordt. De aardbol kan de huidige situatie nauwelijks aan.” Mijnals ziet dat de trend ‘Neo Ökologie im Mitte’ daar op aansluit. Daarmee bedoelt hij dat consumenten uit de stad weer zelf hun groente gaan verbouwen en ook andere eisen stellen aan hun omgeving. “Mensen willen een groene stad.” Daar horen volgens hem ook andere manieren van transport bij. “Onderzoek wijst uit dat 50% van alle transportbewegingen in de stad kan vervangen worden door de fiets.” Hij wijst daarbij Nederland aan als gidsland vanwege het uitgebreide fietsnetwerk, maar ook de superbus van Wubbo Ockels.

De term ‘autarkie’ zal volgens Mijnals steeds belangrijker worden. “De burger wordt steeds vaker zijn eigen stroomproducent. Dat zie je goed hier in Berlijn bij bewonerscollectieven, maar ook in Rotterdam zoals het voormalige poppodium Watt waar de dansende meute zelf de energie opwekte.”

Digitale revolutie

De Nederlandse trendwatcher Vincent Taapken (midden op de foto) van New Industry haakte daar op in en schetste de effecten van de digitale revolutie op de stad. “Als er nu een gebouw wordt neergezet, gaat er vaak een jarenlang proces van projectontwikkeling aan vooraf. Eigenlijk ben je dan een huis of kantoor aan het bouwen volgens achterhaalde ideeën van bijna 10 jaar oud.” Volgens Taapken wordt het neerzetten van gebouwen nu vooral gezien als financieel middel, waarbij de projectontwikkelaar de ruimte weet te verhuren en dan weg is. “Dat kan niet meer, er worden kantoren gebouwd en niemand heeft het nodig. De laatste decennia groeide de bevolking nog, maar dat is nu voorbij. Daarom vraagt de huidige situatie om een andere manier van nadenken en plannen.”

Taapken snijdt de ‘cultuur van het delen’ aan. “Dat wordt steeds belangrijker ten opzichte van bezit. We maken een digitale verandering mee waar flexibiliteit, mobiliteit en onafhankelijkheid een grote rol spelen.”

Tijd is geld

In de daaropvolgende gespreksronde gaat Friedrich Schneider, lid van de raad van bestuur van Arcadis, in op hoe de stad van de toekomst er uit moet zien. “De mens wil productief zijn en dus niet improductief in de file zijn tijd verdoen. Daarom zit de toekomst in de autonoom sturende auto en beter openbaar vervoer.” CEO Thomas Beermann van het Daimler-carsharingbedrijf Car2Go is het daar mee eens.”Tijd wordt kostbaar, tijd is het geld van de toekomst. Steden zullen elkaar beconcurreren op de aantrekkelijkheid van de mobiliteit van de stad. De vraag wordt; wil ik wonen in een stad waar ik veel tijd kwijt ben aan onderweg zijn?”

Burger de baas

Een ronde later schetst Merlin Koene van Unilever een aantal trends waar ondernemers de komende jaren rekening mee moeten houden. “De vergrijzing, maar ook het feit dat mensen langer leven. De trek van de mens naar de stad, maar ook het principe ‘de burger is de baas’. Dat zie je in revoluties in het Midden-Oosten, maar net zo goed in hun consumentengedrag. Tenslotte is bijvoorbeeld niet meer Amerika, maar Facebook het grootste land ter wereld geworden.”

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: