
In de discussie rond tol voor auto’s (PKW-Maut) zoekt de CDU naar een compromis met de SPD. De sociaaldemocraten zijn pertinent tegen extra kosten voor automobilisten, recht daar tegenover staan de Beierse christendemocraten CSU die vooral buitenlandse autobestuurders wil belasten.
Discriminatie
Tot nog toe stond Angela Merkel dichterbij de SPD. Vlak voor de verkiezingen wees ze uniegenoot Horst Seehofer terug door te stellen dat een dergelijke maatregel volgens Europese wetgeving discriminerend is. Maar vorige week stelde de EU dat dit niet het geval was. Een ideetje om via een tolvignet voor buitenlanders èn Duitsers in te voeren, waarbij Duitse autobezitters zouden worden gecompenseerd kon ook al niet op goedkeuring rekenen bij de SPD. Bovendien zou een dergelijke maatregel ook Duitsers geld gaan kosten, berekende autoclub ADAC.
Draai van Merkel
Kortom, de discussie verhardt zich, en de CDU wil er tijdens de coalitievorming beweging in krijgen. Merkels woordvoerder Steffen Seibert relativeerde dat standpunt gisteren enigszins. “Er moet meer geld voor de in slechte staat verkerende infrastructuur komen, maar daar voor moet de Duitse automobilist niet opdraaien.”
Verkeerswoordvoerder Sören Bartol van de SPD uitte scherpte kritiek op de ‘draai’ van Merkel in de Berlijnse krant Der Tagesspiegel. “De bondskanselier kan haar eigen uitspraken niet wegmoffelen via haar woordvoerder. Ze heeft zich tijdens het televisieduel duidelijk tegen tol voor auto’s gekeerd. Als ze er nu anders over denkt, dan moet ze dat haar kiezers maar uitleggen.”
Nederland volgt
Intussen maakt voorzitter van de CDU in Noordrijn-Westfalen Armin Laschet zich zorgen over de tolplannen in Handelsblatt. “Als Duitsland dit gaat invoeren, dan brengt het ook buurlanden Nederland, België en Luxemburg op ideeën. Dan zijn de burgers in Noordrijn-Westfalen driemaal de klos.” Ook zijn diverse CDU-politici – onder wie partijsecretaris Hermann Gröhe – niet overtuigd dat de tol ook daadwerkelijk meer geld voor infrastructuur oplevert.
De voorzitter van de Duitse Kamer van Koophandel (DIHK) Martin Wansleben liet Handelsblatt weten dat de tolplannen geen extra belasting voor de economie en private personen moeten opleveren. “De transportsector betaalt jaarlijks al 50 miljard euro via de de tol voor vrachtwagens aan de staat, die daarvan maar 20 miljard euro in de infrastructuur steekt.” Maandagavond troffen CDU/CSU en SPD elkaar weer, maar de tol stond niet op de agenda.