Ga naar inhoud

Mogelijk compromis in Duitsland: Een tol die niet discrimineert op buitenlanders

Al maanden roept het Beierse CSU bij monde van partijleider Horst Seehofer om een tol voor buitenlandse automobilisten. CDU en SPD zien zoiets niet zitten, want een dergelijke maatregel is discriminerend. Een vignet voor iedereen moet aan die achterstelling een einde maken.

Al tijdens de eerste dag van de coalitieonderhandelingen deze week tussen CDU/CSU en de SPD kwam het thema ’tol voor automobilisten’ (Pkw-Maut) bovendrijven. De partijen leken niet bepaald eensgezind over het onderwerp, maar toch meldde weekblad Focus Online dat er een mogelijk compromis komt.

Vignet

Zo zou niet alleen de buitenlandse automobilist een vignet moeten voeren, maar moet ook de Duitse autobezitter de portemonnee trekken. Hoewel het vignet er dan voor iedereen hetzelfde uitziet, komt er toch een verschil. Duitse autobezitters krijgen het vignet automatisch wanneer ze hun wegenbelasting betalen. Buitenlanders moeten hem wel apart kopen. Die oplossing lijkt op het huidige systeem van de milieusticker (Umweltsticker) die auto’s nodig hebben voor de meeste Duitse binnensteden.

Toch was de SPD er snel bij om een compromis te ontkennen. “Er is geen overeenstemming bereikt”, stelde verkeerswoordvoerder Florian Pronold van de SPD donderdag in Frankfurter Allgemeine Zeitung. “Met de SPD geen lastenverzwaring voor Duitse automobilisten.” CSU-partijsecretaris Alexander Dobrindt ziet wel kansen. “Als we het er over eens worden dat ook buitenlanders voor gebruik van de Duitse infrastructuur moeten gaan betalen, dan zijn we al heel ver. Daar kunnen we waarschijnlijk met de SPD een overeenstemming over bereiken.”

Afbrokkelende infrastructuur

Het grotere thema dat verscholen gaat achter de discussie over Pkw-Maut, is het grote financiële tekort voor het onderhoud en reparatie van de Duitse infrastructuur. Een uitbreiding van de tol voor vrachtwagens lijkt wel heel waarschijnlijk. Daarbij krijgen ook lichtere vrachtwagens te maken met extra belastingen die ook nog eens op meer wegen kunnen gaan gelden.

Het mogelijke compromis roept ‘grote twijfel’ op bij het Duitse ministerie van Justitie. De Europese Unie zou kunnen stellen dat ondanks hetzelfde vignet er toch buitenlanders worden achtergesteld. Volgens het ministerie is het alleen eerlijk als iedereen dezelfde prijs moet neertellen. Dat willen de meeste politici weer niet, omdat ze voor de verkiezingen beloofden dat er geen belastingverhogingen zouden komen.

Rekeningrijden

Volgens de Europese Commissie kan er wel een afstandsafhankelijke belasting worden ingevoerd, iets wat lijkt op het rekeningrijden wat Nederland ooit wilde invoeren. Voor buitenlandse automobilisten (toeristen en doorreizigers) zouden er dan vignetten moeten komen die tijdelijk geldig zijn, bijvoorbeeld één of twee weken.

Ook in andere Europese landen worden stappen ondernomen om lichtere vrachtwagens te laten meebetalen. In België gaat het om vrachtwagens vanaf 3,5 ton, meldt het Vlaamse Nieuwsblad Transport. En in Frankrijk krijgen vrachtwagens te maken met een milieuheffing, schrijft het Duitse DVZ.

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: