Notice: Undefined index: schema_def_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 507

Notice: Undefined index: schema_def_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 508

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 568

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 569
Railvervoer krijgt last van aanleg Duits deel Betuwelijn - Duitslandnieuws
Ga naar inhoud

Railvervoer krijgt last van aanleg Duits deel Betuwelijn

Het goederenvervoer over het spoor zal de komende jaren veel last krijgen van de aanleg van het Duitse deel van de Betuweroute. Belangenvereniging Koninklijk Nederlands Vervoer vreest dat het aantal treinen dat tussen Rotterdam en Duitsland rijdt met tientallen procenten kan teruglopen.

Afgelopen zomer werd er geklonken op het nieuws dat er eindelijk een Duitse aansluiting zou komen op de Betuwelijn. Een onmisbare schakel om de verbinding van de Rotterdamse haven met het achterland en zeker het Ruhrgebied te verbeteren. Van Nederlandse zijde is veel lobbywerk verricht om dit voor elkaar te krijgen.

Acht jaar bouwen

Als het Duitse deel van de Betuweroute af is, dan kunnen er twee keer zoveel goederentreinen als nu. Maar voordat het zo ver is, moet er door een zure appel worden heen gebeten. Eerst wachten er de bouwwerkzaamheden die naar verwachting acht jaar gaan duren. Dan wordt het treinverkeer beperkt, waardoor veel goederentreinen via de Brabantroute moeten omrijden. KNV-directeur Ad Toet voorspelde ‘bij het knallen van de kurken’ al dat er problemen zouden komen, zegt hij dinsdag tegen vakblad Spoorpro. “We zetten ons er echter voor in om deze problemen zo veel mogelijk te beperken.”

Heffing omlaag

Toet vindt daarbij ook dat de zogenaamde infraheffing omlaag moet. Zo zouden de tarieven voor het gebruik van het spoor te hoog zijn om te kunnen concurreren met binnenvaart en wegvervoer. “Wij vinden nog steeds dat er aan de gebruikersvergoeding voor het spoor moet worden gesleuteld. Het kan toch niet zo zijn dat een locomotief in Nederland twee keer zo duur is dan hetzelfde voertuig in het buitenland?”

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: