
Ooit wel eens afgevraagd waarom Duitsers bekend staan als formeel, of risicomijdend? Of waarom de Duitser misschien wel eens wat ruw overkomt? Het Goethe Institut in Amsterdam probeert in een aantal video’s en blogs in verschillende talen uit te leggen hoe dat komt. De formele Duitser? Dat heeft volgens het instituut gewoon te maken vanwege het feit dat het land zo lang bestond uit kleinere staatjes die voortdurend met elkaar in oorlog waren. Altijd omringd door vijanden; veiligheid en orde waren nooit vanzelfsprekend. Daarom zou de Duitser de blik vooral naar binnen richten. Omdat het land zo veel heeft meegemaakt, verlangt het naar vastigheid en structuur.
In het zakenleven geeft de Duitser daardoor een voorkeur aan de zekerheid van formaliteit. Schriftelijk vastgelegde afspraken, doelgerichtheid, feiten en argumenten. […] Wie zijn zakelijke feiten op een rijtje heeft, wordt in Duitsland bijzonder serieus genomen.
http://www.youtube.com/watch?v=0OtOWy_R1CU
Afkeer van risico’s
Ook moeten Nederlanders rekening houden met de angstcultuur en risicomijdend gedrag van de oosterburen:
In Duitsland lokken sneeuwstormen een kringloop van paniek uit, koortsachtige planning voor noodgevallen, een gevoel van anticlimax, en uiteindelijk wederzijdse beschuldiging. […] Een as van pessimisme tussen plannenmakers en krantenkopschrijvers voorspelt ‘sneeuwchaos’ voorafgaand aan elke storm, dit wordt dan ofwel bewaarheid – omdat de Duitsers prompt naar buiten snellen om in de supermarkt levensmiddelvoorraden voor vier dagen in te kopen – of blijkt vals te zijn, in dit geval verspreidt zich een vaag gevoel van misnoegen over het land. […] En uiteindelijk gebeurt er niet veel.
Made in Germany
Ook legt het instituut uit waar ‘Made in Germany’ vandaan komt en waarom Duitsers zo graag een foutenanalyse maken en daar veel over praten. Volgens het Goethe is dat de befaamde ‘Streitkultur’.
Daar waar elders snel wordt ingesprongen op trends en behoeften van de markt, denkt de Duitser meer aan de lange termijn. Soms is dat lastig in samenwerking. Maar, wanneer er veranderingen in de markt optreden, bijvoorbeeld door crises, blijft ‘Made in Germany’ een begrip.
http://www.youtube.com/watch?v=7UnYDlTrj50
Discussie
Christine Jansen, hoofd taalcursussen en examens van het Goethe Institut in Amsterdam, zegt tegen The Independent dat de video’s zijn bedoeld om een discussie op gang te brengen over culturele verschillen wanneer men zaken doet met Duitsers.
In één van de video’s is een Duitser te zien die staat te wachten bij een stationsklok. “Duitse Pünktlichkeit is niet voor iedereen vanzelfsprekend”, zegt de voice-over in één van de filmpjes. En dat is niet bedoeld als grap.
Vaste taken en opeenvolgende stappen zijn belangrijk. Begrip hiervoor en helder communiceren hierover, helpt bij het zaken doen.
http://www.youtube.com/watch?v=XyLbceQ4uuQ