Ga naar inhoud

Autokanselier: de nauwe banden van Merkel met de Duitse auto-industrie

Op Angela Merkel kan de Duitse auto-industrie bouwen. Nu wordt in de EU de strengere CO2-norm voor auto's uitgesteld. Wie de bezoekerslijst van haar kantoor, het Kanzleramt, doorneemt ziet; geen enkele andere branche heeft zoveel toegang tot de macht.

Ze heeft Europese regeringsleiders gebeld en met aanbiedingen verleid. Hoge Duitse ambtenaren onderhandelden in Parijs en Londen. Angela Merkel (CDU) was succesvol met haar inzet voor de belangen van de Duitse auto-industrie. Op initiatief van Duitsland hebben de Europese milieuministers maandag bij een ontmoeting in Luxemburg het besluit voor een strengere CO2-norm voor auto’s voor zich uit geschoven.

Nauwe banden

Voor Angela Merkel is het uitstel van de strengere norm een succes. Ze geeft er automerken als Mercedes-Benz, BMW en Audi er even lucht mee. Maar hoe nauw zijn de banden met de Duitse autobouwers eigenlijk? De Duitse krant Handelsblatt wist de hand te leggen op de bezoekerslijst van Merkel. In de afgelopen regeerperiode kreeg de bondskanselier 65 keer bezoek van CEO’s van Duitse autofabrikanten.

Direct lijntje

De auto-industrie heeft een direct lijntje met Merkel, en komen daar ook voor uit. Daimler-baas Dieter Zetsche zei eerder dit jaar in een interview dat hij en de bondskanselier op vele vlakken uitstekend kunnen samenwerken. De oppositie en milieuorganisaties protesteren tegen die goede band. Maar Merkel vindt de autobranche belangrijk voor de economische positie van Duitsland. Bijna 750.000 mensen werken er en de bedrijven zijn goed voor 20 procent van de omzet van Duitsland.

Ingrepen van Merkel

Politiek wordt steeds belangrijker voor de Duitse automobielfabrikanten. Handelsblatt zette drie ingrepen van Merkel op een rijtje die voor de branche gunstig uitpakte.

Sloopregeling

De sloopregeling was in crisisjaar 2009 een meevaller voor de autofabrikanten. De vraag naar auto’s was wereldwijd drastisch gedaald. Met de sloopregeling trok de Duitse staat de destijds diep getroffen autobranche overeind. Vooral de fabrikanten van kleine auto’s zoals Volkswagen, maar ook Peugeot en Renault in Frankrijk profiteerden. Op de verkoop van luxere wagens van BMW en Daimler had de maatregel nauwelijks effect. De sloopregeling bestond uit een premie van 2500 euro bij de aanschaf van een nieuwe auto wanneer de oude naar de sloop werd gebracht. De regering stelde er 5 miljard voor beschikbaar, goed voor 2 miljoen auto’s. De regeling was zo succesvol dat er een einde aan kwam in september 2009. Het werd een recordjaar voor de Duitse fabrikanten; er werden meer dan 3,8 miljoen nieuwe auto’s verkocht.

Tijdswinst voor elektromobiliteit

De Duitse automobielfabrikanten zien zichzelf graag als technologische voorlopers. Maar dat strookt niet helemaal met de werkelijkheid. Als het gaat om elektromobiliteit, moet Duitsland andere landen voor laten gaan. Weliswaar had Merkel in 2010 beloofd dat er in 2020 een miljoen elektro-auto’s over de Duitse zullen rijden. Maar sindsdien is er weinig gebeurd; in 2012 werden slechts 3000 e-auto’s op de markt toegelaten. Daar bovenop komen nog 21.000 hybride auto’s. Het lijkt dus logisch dat Duitsland zich binnen de EU zich sterk tegen strengere eisen voor e-auto’s inzet. De Franse fabrikant Renault heeft al als één van de eersten elektrische auto’s in productie genomen. Nu pas komt BMW ook met een model. De uitgebleven ‘boom’ heeft de Duitse concerns even tijd gegeven. Toch is er nu wel beweging. Volgens de Duitse fabrikanten brengen ze volgend jaar 16 nieuwe modellen op de markt. Dat is inclusief elektrisch rijdende hybridevarianten.

Uitstel voor Co2-uitstoot

Maandag bleef de bondskanselier de autobranche trouw. Kort voor het geplande EU-besluit over een CO2-norm die de uitstoot na 2020 bij nieuwe auto’s beperkt, werd de stemming uitgesteld. Precies zoals de Duitse fabrikanten het wilden. Vooral BMW-baas Norbert Reithofer is tegen een begrenzing van maximaal 95 gram CO2 per gereden kilometer. Dat zou in 2020 als gemiddelde voor nieuwe auto’s moeten gelden. Maar de Duitse merken Audi, BMW en Mercedes maken grotere, snellere en zwaardere auto’s dan hun Europese concurrenten en voelen zich daardoor benadeeld. Volgens Reithofer is de maatregel niet realistisch en hoopt daarom op een afzwakking. De bovengrens van 95 gram CO2 per gereden kilometer zou volgens hem in 2020 enkel moeten gelden voor 80% van alle nieuwe auto’s. Elk jaar mag er dan 5% bovenop komen, waarmee in 2024 alle auto’s de norm halen. Deze oplossing zou de fabrikanten de tijd geven om een auto te ontwikkelen die minder CO2 uitstoot.

UPDATE

BMW spekte partijkas CDU

De CDU heeft drie bijdragen van in totaal 690.000 euro gekregen van BMW-aandeelhouders, de familie Quand, meldt Der Spiegel dinsdagochtend. Dat nieuws komt gelijktijdig met het uitstel van de verscherping van CO2-normen voor nieuwe auto’s.

 

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: