Een voortdurende toename van het aantal passagiers tussen Enschede en Münster zorgt er voor dat een verdubbeling van het spoor dringend nodig is, zegt directeur Michael Geuckler van ZVM tegen Westfälische Nachrichten. Een belangrijke reden is de groei van de Fachhochschule Steinfurt, dat precies midden tussen Enschede en Münster ligt. Geuckler: “Daardoor zullen significant meer studenten gebruik maken van de lijn dan de afgelopen jaren.”
Populair
En de lijn was al populair. Christoph Bönig van Euregio Gronau, een grensoverschrijdend samenwerkingsverband van gebieden die liggen in de Europese Unie, gebruikte de lijn zelf als hij van zijn vorige woonplaats Münster naar het kantoor in Gronau bij Enschede reed. “Zeker in de spits is de trein al vol, dus ik snap goed dat ZVM naar mogelijkheden voor een uitbreiding zoekt.” ZVM becijferde dat ze de afgelopen jaren een groei hadden van 130%.
Studenten
Bönig ziet een aantal soorten reizigers in de trein. “Er zijn natuurlijk veel Duitse studenten die in Enschede studeren die dagelijks heen en weer gaan. Veel van hen wonen ook in Gronau en maken zo dagelijks het overstapje over de grens.” Bijvoorbeeld de Technische Universiteit Twente krijgt elk jaar meer studenten uit Duitsland, volgens een woordvoerder. “We zien jaarlijks een lichte groei.”
Ook aan de hogeschool Saxion in Enschede zijn de laatste zeven jaar meer studenten uit Duitsland gekomen, vertelt een woordvoerder. “Maar dat aantal stabiliseert de laatste paar jaren wel.” In totaal gaat het om zo’n 2400 studenten met een Duitse nationaliteit.
In het weekend zijn het vaak Duitse consumenten die gaan winkelen in Enschede. “Dat is voor hen een populaire stad, ze komen er bijvoorbeeld andere spullen tegen dan in Duitsland. De kleding heeft bijvoorbeeld net een ander design en vaak meer kleur. Een goede reden om even de trein te pakken.” Andersom wippen ook Nederlanders graag even de grens over. “In Duitsland hebben ze toch even het gevoel dat ze er even uit zijn.”
Bovenleiding
ZVM denkt ook na om de huidige dieseltrein te vervangen door een elektrische trein met een bovenleiding. Daarmee zou de trein langer kunnen worden gemaakt, of er kan een dubbeldekker worden ingezet waarmee er dus plek is voor meer reizigers. ZVM wil eerst onderzoeken of uitbreiding ook financieel haalbaar is, een definitieve beslissing laat nog enkele jaren op zich wachten.
Christoph Bönig van Euregio vindt de treinverbinding sowieso een succesverhaal. “Maar een tweede spoor juichen wij natuurlijk alleen maar toe.”