Positieve en negatieve nieuwsberichten over de arbeidsmarkt in Duitsland wisselen elkaar bijna dagelijks af. Er is geen eenduidig beeld te schetsen. En het is niet helemaal duidelijk welke daarvan boven komt drijven. Aan de ene kant is er goed nieuws te brengen over de Duitse economie. De werkgelegenheid in de Duitse industrie heeft in juni de hoogste stand sinds november 2012 bereikt. En zo regent het positieve cijfers. Van de 230.000 extra banen bij de Duitse middenstand tot aan de 50.000 mensen die afgelopen jaar binnen de IT aan de slag konden. De meest klinkende cijfers komen bij spoorwegen vandaan; Deutsche Bahn wil de komende jaren maar liefst 80.000 mensen in dienst nemen, waarvan 8600 de komende 12 maanden.
Negatieve kant
Toch loopt parallel aan de zonnige cijfers een berichtenstroom van negativisme. Werden er in 2012 nog meer mensen aangenomen dan ontslagen (96.000 tegenover 85.000). In het eerste kwartaal van 2013 draaide het om. Van januari tot aan april werden 18.000 mensen ontslagen en kwamen er maar 13.000 banen bij. Het gat werd na een half jaar zelfs groter (30.000 ontslagen tegenover 16.000 nieuwe banen. In het derde kwartaal zien de cijfers er beter uit, maar dat is dankzij de Deutsche Bahn. De trend blijft meer ontslagen dan nieuwe banen.
Maakindustrie en energie
De klappen vallen vooral in de maakindustrie. Oorzaak is meestal de teruglopende export naar Zuid-Europa, en naar China en India. Daar bovenop speelt de hoge stroomprijs door de Energiewende veel bedrijven parten. Hierdoor is bijvoorbeeld Siemens de aanvoerder van de lijst waar de banen verdwijnen. Ook opvallend zijn de ontslagen bij energieconcernen RWE en Vattenfall. De sector waar de meeste werkgelegenheid verdwijnt, is bij de banken. Daar hebben 8000 mensen geen werk meer.
Het einde van de slechte trends is nog niet in zicht. Ook niet in het vierde kwartaal. Zo werd vandaag bekend dat bij grote doe-het-zelfzaken als Praktiker en Max Bahr zeker 9000 arbeidsplaatsen verdwijnen. Daarmee zullen de statistieken in 2013 nog verder dalen.
Top 10 meer banen
- Deutsche Bahn 8600 voor 2014 (transport)
- Porsche 3000 voor 2018 (auto-industrie)
- ZF Friedrichshafen 2000 voor 2013 (toeleverancier auto-industrie)
- Audi 1500 voor 2013 (auto-industrie)
- Mc Donalds 1300 voor 2013 (gastronomie)
- Able Group 1000 voor 2013 (ingenieursbureau)
- Accenture 1000 voor 2013 (consultant)
- Airbus 1000 voor 2013 (vliegtuigbouw)
- Bertrandt 1000 voor 2013 (ingenieursbureau)
- Deutsche Post 600 voor 2014 (logistiek)
Top 10 minder banen
- Thyssen-Krupp 5000 voor onbekend (staalindustrie)
- Siemens 5000 voor 2014 (technologie)
- Commerzbank 3900 voor 2016 (bank)
- RWE 3000 voor onbekend (energie)
- Vattenfall 1500 voor 2014 (energie)
- Salzgitter 1500 voor 2013 (staal)
- Bilfinger 1250 voor 2015 (bouw)
- Deutsche Telekom 1200 voor 2013 (telecommunicatie)
- Portigon 1000 voor 2013 (bank)
- Prinovis 1000 voor 2013 (drukkerij)
Top 10 minder banen (internationaal)
- J. P. Morgan 19.000 (bank) Verenigde Staten
- Siemens 15.000 (technologie) Duitsland
- HSBC 14.000 (bank) Groot-Brittannië
- PSA 11.200 (auto-industrie) Frankrijk
- Reneault 8260 (auto-industrie) Frankrijk
- Air-France/KLM 7900 (luchtvaart) Frankrijk/Nederland
- Anglo Platinum 7000 (mijnbouw) Zuid-Afrika
- American Express 5400 (bank) Verenigde-Staten
- Fujitusu 5000 (computerindustrie) Japan
- Panasonic 5000 (elektrotechniek) Japan
Bron: Frankfurter Allgemeine Zeitung