De laatste jaren heeft Duitsland bijna niets geïnvesteerd in de eigen infrastructuur. Een speciale commissie van experts berekende afgelopen weekend in een rapport dat Duitsland de komende 15 jaar elk jaar een bedrag van 7,2 miljard euro nodig heeft om het huidige netwerk weer op orde te brengen. Om dat geld op te hoesten stelt de commissie voor om de tol voor vrachtwagens uit te breiden naar kleinere trucks. Nu moeten 12-tonners heffingen betalen, wat de commissie betreft moet die straks op alle rijkswegen betalen, maar doen ook de klassen van 7,5 en 3,5 ton mee. Dan moet het allemaal net lukken.
Middenstand ontlasten
Maar dat gaat de huidige verkeersminister Peter Ramsauer te ver, zo vertelt hij in Bild. “We zijn al bereid om de tol voor vrachtwagens uit te breiden van de Autobahnen naar de rijkswegen. Maar als je de 3,5 tonners ook gaat laten betalen, tref je de middenstand en zzp’ers. Daarom zet ik liever in op een tol voor buitenlanders.”
Discriminerend
Die PKW-Maut is goed aan te vechten. “Je stuit al heel snel op de Europese regelgeving inzake ‘vrij verkeer voor personen en goederen’”, vertelde advocaat Europees mededingingsrecht Aniek Schadd van AKD advocaten & notarissen in Brussel gisteren al aan Duitslandnieuws. “Daarnaast kom je ook het verbod op discriminatie tegen: je benadeelt zo duidelijk één bepaalde groep.”
Ook de voorzitter van de gezamenlijke Duitse belangenverenigingen voor automobilisten Michael Ziesak vindt de tol voor automobilisten maar niets. “Eerst moeten de lichtere vrachtwagens belast worden, voordat de auto’s aan de beurt zijn”, zegt hij in Der Tagespiegel.
Belangrijk thema
Dergelijke tegenwerpingen deren CSU-politici als Ramsauer en de Beierse minister-president Horst Seehofer niet. Ook niet als de CSU daarmee tegen de wil van uniegenoot CDU ingaat. Angela Merkel nam er publiekelijk al afstand van en ook de SPD moet er niets van weten. Ramsauer: “De tol voor buitenlanders is een heel belangrijk thema voor de CSU. Ik ben er zeker van dat we met onze coalitiepartner daar een oplossing voor vinden.”
Praat mee:
Gaat de tol voor buitenlanders er komen? Of is de koppige CSU tot een compromis te bewegen?