Notice: Undefined index: schema_def_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 507

Notice: Undefined index: schema_def_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 508

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_org_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 568

Notice: Undefined index: schema_def_event_fund_person_id in /home/customer/www/test.duitslandnieuws.nl/public_html/wp-content/plugins/wpsso/lib/abstract/wp-meta.php on line 569
CSU blijft hameren op tol voor buitenlandse automobilisten - Duitslandnieuws
Ga naar inhoud

CSU blijft hameren op tol voor buitenlandse automobilisten

Als het aan Peter Ramsauer (minister van Verkeer) ligt, gaan ook Nederlandse automobilisten tol betalen als ze over Duitse wegen rijden. Hij houdt vandaag in Bild een pleidooi voor 'tol voor buitenlandse automobilisten' om de hoge kosten van de afbrokkelende Duitse infrastructuur te dekken. Daarmee gaat de Beierse partij in tegen uniegenoot de CDU van Angela Merkel tijdens de coalitiegesprekken.

De laatste jaren heeft Duitsland bijna niets geïnvesteerd in de eigen infrastructuur. Een speciale commissie van experts berekende afgelopen weekend in een rapport dat Duitsland de komende 15 jaar elk jaar een bedrag van 7,2 miljard euro nodig heeft om het huidige netwerk weer op orde te brengen. Om dat geld op te hoesten stelt de commissie voor om de tol voor vrachtwagens uit te breiden naar kleinere trucks. Nu moeten 12-tonners heffingen betalen, wat de commissie betreft moet die straks op alle rijkswegen betalen, maar doen ook de klassen van 7,5 en 3,5 ton mee. Dan moet het allemaal net lukken.

Middenstand ontlasten

Maar dat gaat de huidige verkeersminister Peter Ramsauer te ver, zo vertelt hij in Bild. “We zijn al bereid om de tol voor vrachtwagens uit te breiden van de Autobahnen naar de rijkswegen. Maar als je de 3,5 tonners ook gaat laten betalen, tref je de middenstand en zzp’ers. Daarom zet ik liever in op een tol voor buitenlanders.”

Discriminerend

Die PKW-Maut is goed aan te vechten. “Je stuit al heel snel op de Europese regelgeving inzake ‘vrij verkeer voor personen en goederen’”, vertelde advocaat Europees mededingingsrecht Aniek Schadd van AKD advocaten & notarissen in Brussel gisteren al aan Duitslandnieuws. “Daarnaast kom je ook het verbod op discriminatie tegen: je benadeelt zo duidelijk één bepaalde groep.”

Ook de voorzitter van de gezamenlijke Duitse belangenverenigingen voor automobilisten Michael Ziesak vindt de tol voor automobilisten maar niets. “Eerst moeten de lichtere vrachtwagens belast worden, voordat de auto’s aan de beurt zijn”, zegt hij in Der Tagespiegel.

Belangrijk thema

Dergelijke tegenwerpingen deren CSU-politici als Ramsauer en de Beierse minister-president Horst Seehofer niet. Ook niet als de CSU daarmee tegen de wil van uniegenoot CDU ingaat. Angela Merkel nam er publiekelijk al afstand van en ook de SPD moet er niets van weten. Ramsauer: “De tol voor buitenlanders is een heel belangrijk  thema voor de CSU. Ik ben er zeker van dat we met onze coalitiepartner daar een oplossing voor vinden.”

 

Praat mee:
Gaat de tol voor buitenlanders er komen? Of  is de koppige CSU tot een compromis te bewegen?

 

Find this content useful? Share it with your friends!

Artikel door: