De Nederlander Tijs Melis werkt als online marketeer bij DeinSchrank.de voor de Nederlandse site jouwMaatkast.nl in Keulen. Samen met zijn collega’s houdt hij sociale media in de gaten. “We praatten wel eens over politiek en op een gegeven moment vroegen we ons af wie van de grootste partijen het best vertegenwoordigd was op internet.” Melis en zijn collega’s beschikken voor hun werk over software waarmee ze trends kunnen meten en pasten dit toe op de CDU en de SPD.
Gisteren een vergelijking tussen de CDU en de SPD, vandaag de kandidaten Merkel en Steinbrück.
Wie heeft er meer volgers op Facebook? (klik voor een groot formaat)
Merkel laat Steinbrück ver achter zich op Facebook. 1-0.
Welke volgers praten het meeste over hun kandidaat? (klik voor een groot formaat)
Maar de volgers die Steinbrück heeft praten veel meer over hun kandidaat; 1-1.
Over wie wordt er meer getweet? (klik voor een groot formaat)
Merkel komt het vaakste voor op Twitter. 2-1.
Wie heeft er een grotere aanhang op Twitter? (klik voor een groot formaat)
Haar Twitteraanhang is dan ook groter. 3-1.
Wie heeft er meer volgers op Google+? (klik voor een groot formaat)
Steinbrück heeft wel Google+, Merkel niet. 3-2.
Naar wie zoekt men vaker op Google? (klik voor een groot formaat)
Hoewel internet nog ‘Neuland’ voor Merkel is, wordt ze wel het vaakst gegoogled. 4-2.
Wie heeft grotere invloed binnen de sociale netwerken? (klik voor een groot formaat)
Bovendien is haar invloed binnen de sociale netwerken vele maten groter dan die van Steinbrück. 5-2
Conclusie
De voorsprong die Angela Merkel heeft in bekendheid, is duidelijk terug te zien op internet. Merkel is al sinds 2005 bondskanselier en is daarmee domweg bekender dan Steinbrück. Aan de andere kant kan de SPD zich ook afvragen waarom er geen actiever campagne is gevoerd op internet.
Bekijk alles terug op het blog van DeineAnkleide.de (Duits)